joostknuppe.reismee.nl

Vietnam, wat ben je mooi

Na een intense busrit van 27 uur was ik er dan eindelijk; Vietnam! M'n eerste stop was in Hanoi. Chaos, lekker eten en vooral heel veel goedkoop bier staan centraal.

Ook zijn er heel veel toffe dingen om te zien. Zo ben ik bijvoorbeeld met mijn goede vriend Pedram (was teleurgesteld dat hij niet in mijn laatste blog vermeld werd) naar een gevangenis gegaan die de Fransen ooit gebouwd hadden, en hebben we een tour door de stad gedaan!

Zoals ik al door liet schemeren draaide het echter vooral om de alcohol in Hanoi. Zo was er bijvoorbeeld van 18-19 gratis bier in het hostel waar ik verbleef. En wie ben ik nou om daar geen misbruik van te maken? Op straat was het hetzelfde liedje. Biertjes kon je al krijgen voor 20 cent, en het was er ongelooflijk sfeervol. Kortom, Hanoi was één groot feest.

Vanuit Hanoi ging ik samen met wat nieuwe vrienden op tour naar Ha Long bay (Google het als je niet weet wat het is, te mooi om te omschrijven). De tocht bestond uit een cruise, gevolgd door kajakken en eindigde met een uurtje zwemmen midden in de baai. Dit was al tof, maar de slaapplaats maakte het allemaal af. We sliepen namelijk op een privé eilandje midden in Ha Long bay! Het uitzicht was top, de mensen fantastisch en er waren oesters (eerste ooit) als avondmaal! In de avond hadden we weer een feestje, die natuurlijk compleet uit de hand escaleerde..

Oh, en alsof het allemaal niet beter kon. We konden zelfs pingpongen <3

Na 3 achtereenvolgende avonden waar drank centraal stond, was ik wel toe aan een beetje cultuur en schoonheid. Ik besloot dan ook samen met Pedram om naar Sa Pa en Ba Be national park te reizen!

Sa Pa was echt onnnnnwaarschijnlijk mooi. We verbleven in een dorpje vlak buiten de stad, waar we na een 8 uur durende hike aankwamen. Die hike deden we niet alleen, nee die hike deden we met mama Sa! We gingen naar haar homestay, en zij zou voor ons zorgen. Nog nooit heb ik zo'n aandoenlijk klein vrouwtje gezien. Altijd was ze aan het giechelen en ze maakte de hele dag door grapjes. Dat gecombineerd met het feit dat ze 1,30m was maakte haar echt een topper.

Haar homestay was gelegen in Hao Tao, een klein dorpje midden in de bergen. Overal waar je keek zag je rijstvelden (die helaas niet in bloei waren) met zo nu en dan buffels die aan het grazen waren. Als kers op de taart was de zonsondergang ook nog eens één van de mooiste ooit en voerde papa Ju ons de hele avond rijstwijn. Echt een top ervaring.

Vervolgens gingen we naar Ba Be park wat, ondanks dat het een national park is, vrij onbereikbaar bleek te zijn. Na 27 verschillende bussen, Vietnamezen die ons hielpen via translate en vooral heel veel gezweet kwamen we echter aan op onze bestemming. En wat voor één. Met een enorm meer, dicht beboste bergen en talloze rijstvelden in bloei was het weer eens een adembenemende locatie. Ik had besloten om hier een paar dagen te blijven en tot rust te komen omdat ik de afgelopen weken in sneltreintempo had gereisd. Dat lukte perfect.

We verbleven hier in een homestay ergens in het park, waar het lekkerste eten ooit geserveerd werd. En het was ook nog eens echt Vietnamees! Zo heb ik vissenkoppen gegeten (ja, ik verleg graag mijn grenzen #pionier), puur vet en veel ander lekkers. De mensen spraken geen woord Engels, maar probeerden ons wel zo goed mogelijk te helpen. En altijd met een lach.

Als afsluiter nodigden ze ons uit om samen met hun te eten. Wat een feestmaal was dat zeg. Fried pork, pork in guise leaves, morning glory en nog veeeel meer. Puur genot.

Morgen trek ik naar Ninh Binh, en wacht een heftig afscheid van Pedram. Hopen dat ik dat overleef.

Groetjessss

Reacties

Reacties

Pol

Joost, "Nog nooit heb ik zo'n aandoenlijk klein vrouwtje gezien.".
I feel veryyyyy disappointed right now.

Annelies Bosnan

Hallo Joost. Ik ben een collega van je ma. Ze heeft je gerecht morning glory ook gemaakt. In geuren en kleuren verteld. Ze is super trots op je. En terecht.!! Fijne trip nog. Daag

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!